مصدومیت ۴ نفر براثر انفجار در پارک پرواز تبریز (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد زلزله، دوزین مینودشت در استان گلستان را لرزاند + جزئیات (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمایت دانشجویان تهران از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
سرخط خبرها

دانش آموزان مقنعه‌های خود را هر روز بشویند | راه‌های درمان و جلوگیری از شیوع شپش

  • کد خبر: ۱۳۱۴۳۴
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
دانش آموزان مقنعه‌های خود را هر روز بشویند | راه‌های درمان و جلوگیری از شیوع شپش
شپش سر بال ندارد و نمی‌تواند با پرش از شخصی به شخص دیگر منتقل شود؛ به همین دلیل تنها راه انتقال آن تماس با شخص آلوده یا استفاده از وسایل اوست.

به گزارش شهرآرانیوز، شپش‌ها جانوران کوچکی هستند که جز انگل‌ها حساب شده و می‌توانند روی پوست و موی افراد زندگی کنند و باعث خارش شوند. این حشرات از خون افراد تغذیه می‌کنند و خارش ایجاد شده توسط آن‌ها ناشی از تزریق بزاق این حشرات به داخل پوست است که قبل و در حین خون خواری انجام می‌دهند.

یکی از شایع‌ترین علائم آلوده شدن به این حشره کوچک و مزاحم، خارش شدید پوست سر، اطراف گوش و گردن است. بدن تمام موجودات نسبت به نیش شپش آلرژی دارد و دچار خارش می‌شود. هنگامی که فردی برای اولین بار دچار شپش می‌شود، ممکن است چهار تا شش هفته پس از آلودگی، خارش ایجاد نشود. دیده شدن شپش بر روی پوست سر: شپش‌ها به سختی قابل تشخیص هستند؛ زیرا کوچک و از نور فراری هستند و به سرعت حرکت می‌کنند.

شپش سر بال ندارد و نمی‌تواند با پرش از شخصی به شخص دیگر منتقل شود؛ به همین دلیل تنها راه انتقال آن تماس با شخص آلوده یا استفاده از وسایل اوست. حوله، شانه و برس، لباس یا ملحفه آلوده از مواردی است که سایرین را در معرض ابتلا به این مشکل قرار می‌دهد.

دکتر سارا رحیم زاده اسکویی، دکترای حرفه‌ای داروسازی در باره راهکار‌های پیشگیرانه شیوع انگل شپش در افراد به خصوص دانش آموزان گفت: مسلما اقدامات پیشگیرانه مهمتر از اقدام برای درمان شپش است. این نوع شیوع درمدارس به دلیل اینکه ساعت‌ها دانش آموزان با هم در تماس هستند بیشتر هم می‌شود.

به دانش اموزان دختر توصیه می‌شود روزانه مقنعه‌های خود را با آب داغ بشویند. همچنین شانه کردن روزانه مو‌ها از انتقال این انگل جلوگیری می‌کند. این راهکار حتی بیشتر از استفاده از شامپو‌های ضد شپش تاثیر دارد.
به گفته این مسئول فنی داروخانه، شست و شوی روزانه ملحفه ها، مقنعه سر، شانه زدن روزانه مو تاثیر زیادی در جلوگیری از انتقال این انگل دارد. خانواده‌ها به محض اینکه متوجه می‌شوند مو‌های فرزندشان دچار شپش شده است از رفتن دانش اموز به مدرسه جلوگیری کنند تا بقیه از انتقال آن مصون باشند.

دکتر اسکویی یادآورشد: از جمله علائم وجود شپش، خارش بیش از حد پوست سر و وجود خطوط خیلی ریز که در بروی ساقه موی سر که به صورت مستطیل ریز است می‌باشد، که نشانگر وجود این انگل در موی سر است و توصیه می‌شود والدین سر فرزندشان را مداوم بررسی کنند.
از جمله درمان‌های طبیعی برای رفع شپش شست وشوی موی سر با آب نسبتا داغ و اینکه از سرکه رقیق شده برای شست و شوی سر استفاده کند. استفاده از شانه مخصوص شپش یکی دیگر از راهکار‌های مفید برای رفع این انگل از سراست.

وی گفت: وقتی فرزندتان دچار شپش سر شد حتما لباس‌های او و هر نوع پارچه‌ای که با او در تماس است در آب داغ شست و شو دهند. با توجه به اینکه ریشه کن شدن شپش در محیط سخت است راهکار دیگر اینکه هر نوع لباس و پارچه‌ای که در مدت انتقال با او در تماس بوده در یک کیسه در بسته طی چند روز نگهداری شود تا به نوعی این حشره از بین برود.

وی تاکید کرد: تراشیدن موی سر یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای افرادی است که موارد گفته شده را رعایت نکنند. اما وجود این حشره درمحیط، تضمینی بر اینکه دوباره دچار این حشره نشود نیست.
به گفته دکتر اسکویی، شامپو‌های مخصوص رفع این حشره هم در داروخانه‌ها موجود است که ترجیحا بهتر است با تجویز پزشک همراه شود. شاید علائم گفته شده مربوط به شیوع شپش نباشد و ریشه آن عدم رعایت بهداشت و دیگر بیمای‌ها باشد پس بهتر است برای تشخیص آن دکتر را درجریان گذشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->